Mittwoch, 17. Oktober 2007

Banker del 2

Förutom det här med att mitt kort fortfarande inte funkar så är överföringar och betalningar skumma.

Hur kommer det sig att det tar 5 bankdagar för en överföring mellan två österrikiska konton när det går på mindre än 20 timmar till Sverige?

Efter min andra lön så tänkte jag att jag skulle skicka hem lite pengar så jag skulle kunna betala min hyra i Sverige. Jag letade länge på internetbanken för att se vad de tog för avgift, men det enda jag hittade var att överföringar inom EU kostar lika mycket som över föringar inom Österrike. Inte gick det att hitta vad en överföring inom Österrike kostade.

Jag behövde i vilket fall få hem mina pengar så jag letade rätt på BIC och IBAN och skickade iväg pengarna. När jag dagen efter kollade mitt svenska konto blev jag överraskad att pengarna redan fanns där, utan avgift och till den för dagen gällande växelkursen utan det sedvanliga påslaget på 1,5%.

Kanon, dags att betala årsavgiften till curlingklubben. Jag lägger in betalorder och den går iväg. Kommer till träningen dagen efter och frågar kassören om han kan kolla kontot så jag skickade pengarna till rätt ställe. Han svarade: "Skickade du igår, då kommer de nog inte förrän om en vecka", och helt riktigt, det tog en vecka innan pengarna var där.

Varför är det så svårt att skicka pengar mellan två österrikiska banker?

LG
Anders

2 Kommentare:

Anonym hat gesagt…

Jag vet inte hur konkurrensen ser ut i Wien, men i Sverige var väl en av nischbankernas argument för att välja dem att de inte satt på pengarna i ett par dagar? Sedan hörde jag något om att det kom en lag som förbjöd bankerna att sitta på pengarna "för länge", vad det nu innebär, men om lagen var på Sveriges eller EUs initiativ vet jag inte.

Anonym hat gesagt…

semaforer.