Donnerstag, 11. Oktober 2007

Banker

Banker verkar vara ett spännande kapitel världen över. Fungerar de bara i Sverige?

När jag kom hit övertygade jobbet mig om att Bank of Austria var en lämplig bank för mig eftersom deras lokala kontor var deras bank. De kollade upp vad jag behövde för att skaffa ett konto där och skickade iväg mig.

När jag kommer till kontoret visar det sig att de bara har en person som kan engelska och min tyska är för dålig för att jag ska våga mig på att diskutera bankkonton på tyska. När han dyker upp är det första han säger "Hej, du är den nye svensken på Austrian Aerospace"? Det här var redan första veckan jag var här nere. Sen funkade det iofs bra att öppna ett konto med internetbank och Maestrokort. Kort och kod skulle skickas på posten.

En vecka senare så kommer kortet på posten som sagt men någon kod dyker aldrig upp. Efter ytterligare ett par veckor, när jag fått min första lön och behöver pengar, går jag till kontoret igen för att kolla vad som hänt med min kod. Det visar sig att den finns på kontoret och jag får den och testar den i bankomaten bakom ryggen. Allt funkar perfekt. Han säger att kortet aktiveras av första uttaget och sen kan det ta en vecka innan det funkar som betalkort.

Vid nästa försök att ta ut pengar i en bankomat säger den till mig att jag redan nått dagens uttagsgräns, som är 400 Euro. Jag testar dag efter dag och den fortsätter säga att jag har nått gränsen. Kollar på internetbanken, men det är ingen annan som tar ut pengar från kontot.

Bankerna här nere stängerkl 15 varje dag utom torsdagar då de stänger 17.30, så man får planera noga om man ska kunna prata med nån. Vill fortfarande inte prata pengar på tyska och framförallt inte på telefon. Men jag kollar till slut om jag kan få ut ett kontoutdrag i en av BA:s automatlobbyer. Det går bra, allt är som det ska, bara ett uttag från kontot. Jag testar bankomaten intill och helt plötsligt får jag pengar. Då kan man lätt tro att kortet skulle vara aktiverat och funkar, men inte. Det visade sig att det bara funkar för kontantuttag i bankomater inne på bankkontoren. På något magiskt sätt verkar min uttagsgräns i alla andra bankomater vara 0 Euro.

Jag ska ta tag i det här och se om det går att fixa nån torsdag som jag slutar tidigt.

Fortsättning följer...

LG
Anders

Keine Kommentare: