Montag, 5. November 2007

Överbokade flyg

I går flög jag hem efter en min semester i Sverige (därav blogguppehållet). Flyget från Köpenhamn ner till Wien var överbokat så fyra passagerare var tvugna att stanna på Kastrup över natten. Jag har hört talas om att det här är vanligt i USA och att det då blir en form av auktion där man kan välja att stanna mot en ersättning som höjs tills de får tillräckligt många frivilliga. Så när de utlovade €150 + hotell till de fyra som frivilligt stannade över natten så började jag fundera på vid vilket belopp jag skull erbjuda mig att stanna.

Det verkar inte fungera på det sättet med Austrian Airlines. De upprepade budet tre gånger med fem minuters mellanrum utan att höja beloppet, till slut fick de en som stannade frivilligt, men fortfarande 5 minuter före bordning behövdes tre till. Då gick de ut å talade om att de skulle besluta vilka tre som skulle bli tvugna att stanna beroende på lämplighet, incheckningstid mm. Sen ropades det upp tre namn, jag fick som tur var åka med till Wien.

När jag kom ombord så är en plats per tregrupp i buisness class reserverade tomma för bekvämlighetens skull, så det fanns egentligen plats för alla ombord på planet.

LG
Anders

Keine Kommentare: