Samstag, 10. November 2007

Wiens bebyggelse

Jag har nu gått omkring å tittat på Wien i fyra månader. Det som slår mig är att det inte finns några stora områden med moderna hus, inget som ens liknar ett miljonprogram. Visst finns det enstaka betongkolosser, eller grupper om två tre stycken, men de ligger instoppade i områden med sekelskifteshus eller i villaområden.

För ett tag sedan råkade jag hitta Wiens befolkningsutveckling på nätet och där tror jag en hel del av förklaringen ligger. Som man lätt ser i diagrammet nedan så toppade Wiens befolkning redan före första världskriget. Jämför man med tex London så toppade inte dess befolkning förrän vid början av andra världskriget, och även om London också har backat befolkningsmäsigt så är det iaf större än det var 1910. Wien har sedan dess tappat 15-20% av sin befolkning.



Så min teori är att det helt enkelt inte har behövts byggas några nya hus sedan första världskirget. Befolkningsminskniningen har tagit hand om folks behov av att bo större.

Man kan också jämföra med svenska städer som hade sina toppar så sent som 1970, och därför fortfarande behövde bygga mängder med bostäder så sent.

LG
Anders

Keine Kommentare: