Dienstag, 13. November 2007

Långa gator

Jag var på promenad i Liesing i helgen, en liten by ute i 23:e distriktet som vuxit ihop med Wien. När jag var där råkade jag på Breitenfurter Strasse, samma gata som mitt jobb ligger på, fast det ligger flera stationer närmre stan med S-bahn. Till min förvåning så fortsätter gatan videre förbi Liesing, så jag letar rätt på en karta som täcker området. Den här gatan är riktigt lång, för att ge en uppfattning om längden kan jag ta ett exempel som skulle kunna hända:

Turist: "Hej, vet du var Braitenfurter Strasse ligger?"
Jag: "Den är på andra sidan järnvägen här, vilket nummer ska du till?"
Turist (bläddrande i sin adressbok): "Till nummer 562"
Jag: "Aha, då tar du buss 62A till ändhållplats, det tar knappt 20 minuter, där byter du till postbuss 253 och åker en kvart till."

När jag tittar på kartan så ser gatan ut att vara nära en mil lång.

LG
Anders

Keine Kommentare: