Mittwoch, 7. November 2007

Kall vinter?

I morse när jag vaknade och skulle duscha kom det aldrig något varmvatten. I Österrike fungerar det så att alla lägenheter har sin egen gasdrivna varmvattenberedare för både varmvattnet och värmen i elementen. Min hade stannat och blinkade ilsket rött.

Jag rotade fram manualen och jag tror det stod att om den stannat skulle man slå av den i 5 sekunder och sedan starta den igen, den är på tyska så jag är inte helt säker på det, men jag testade iaf. Den gjorde ett par försök att tända, men började blinka rött igen. Testade ett par gånger till med samma resultat.

Kan inte fortsätta felsöka men innan jag åker till jobbet ser jag att temperaturen i lägenheten sjunkit till 18 grader, det är uppenbart att det måste fixas under dagen.

Vid 9-tiden ringer jag hyresvärden och det blir ett aningen förvirrat samtal. Hon förstår inte riktigt vem som ringer men det tror jag beror på att hon tror sig blanda ihop vilken lägenhet jag bor i med den hon befinner sig i. Hon är i min lägenhet tillsammans med sotarn, för att kolla inställningarna på den helt nya varmvattenberedarn.

Nu lite före kl 10 ringde hon tillbaka och sa att allt är i sin ordning, det finns varmvatten och värme i lägenheten igen, varmvattenberedarn var inställd på för lågt tryck. Undrar om den är riktigt inställd nu eller om det kommer att bli en kall vinter.

LG
Anders

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

Nice! Ville bara att svara. Jag älskade grundligt ditt inlägg. Fortsätt med det stora arbetet med wienback.blogspot.com.