Samstag, 12. Januar 2008

Vilda djur

I dag var jag i slottsparken i Schönbrunn och matade ekorrar. Det är så många som gör det att de är nästan helt tama. Jag hade med mig en påse blandade julnötter och nästan direkt jag kom in i parken kom första ekorren fram till mig å ville ha. Sen gick det trögre, verkar som ekorrarna så här års inte sparar nötter längre utan gräver upp de de gömt tidigare. Till skillnad från i höstas då de bara sprang iväg å grävde ner nötterna de fick å sen hämtade nya satte de sig ner 2 dm från handen å åt istället. Ett par gånger valde de att hämta nedgrävda nötter i stället för ur min hand.

Men en del av dem var fortfarande sugna på nötter. En bit in i parken stod en man som dresserat dem väl, de klättrade upp längs hans ben och plockade nötter ur hans hand utan att han behövde böja sig ner. Hans byxor var fulla av små leriga fotavtryck.

Det är inte bara ekorrarna som är tama, när jag gick mellan träden såg jag en talgoxe som flög från träd till träd framför mig å tittade på mig. Jag knäckte en jordnöt och höll upp en halv i handen. Nästan direkt kom den ner ur trädet, stod still i luften 1 dm från handen å tittade på mig några sekunder innan den vågade landa å ta nöten. Lyckades senare få en blåmes att äta nötter ur handen på mig oxå.

Så det blev en trevlig dag i solen med de "vilda" djuren i Schönbrunns slottspark.

LG
Anders

Keine Kommentare: