Sonntag, 16. Dezember 2007

Tunnelbanestorm

Tunnebanan i Wien är ganska billigt byggd och ytligt på många håll. Min tunnelbanestation ligger precis under gatan och har en liten trappa ner i varje ände med ett regnskydd över rulltrappan så det blir som ett långt smalt rör ner i varje ände av stationen. Tidtabellen verkar dessutom lagd så att tågen alltid möts på min station. Det här gör att det blir ett väldigt sug genom ändtunlarna när tågen kommer och går.

I somras tyckte jag det var praktiskt, var det motvind i trappan ner till tunnelbanan var tåger på väg in och det var bäst att ta några extra snabba steg för att hinna med, hade jag medvind hade jag precis missat ett tåg och kunde ta det lugnt ner till perrongen.

Nu är det vinter och temperaturen är flera grader under noll. När man är på väg upp ur tunnelbanan och båda tågen lämnar stationen samtidigt bllir det en riktigt kall storm som blåser rätt i ansiktet på en. Någon verkar ha glömt bort att Wien är kallt stora delar av året när tunnelbanestationerna designades.

LG
Anders

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

Samma fenomen kan man se i Tuben, Londons tunnelbana - men med den skillnaden att vinden normalt är varm. Ett återkommande problem med Tuben är att ventilationen är sisådär och det är tydligen en stående fråga för Londonborna är hur man skall kunna installera luftkonditionering i systemet. Problemet är att London har legat det det ligger i 2000 år så det finns ganska mycket London att gräva sig igenom om man vill trycka upp ett ventilationsrör - och man kommer garanterat upp i någons badrum.

När jag skulle ned i Tuben så tog jag alltid av jackan innan jag gick ned, även i december, eftersom det normalt var runt 25 grader eller mer där nere. Jag vill inte tänka på hur det är under sommaren...