Sonntag, 2. Dezember 2007

Kyrkogårdar

Enligt min guidebok så är Wienare fascinerade av döden, finns flera museér som handlar om döden och det anses helt normalt att bara gå omkring på kyrkogårdar och titta på gravar. I går testade jag det senare och åkte till Zentralfriedhof för en solig promenad.


Det blev snabbt uppenbart att i Wien är det verkligen den som samlat ihop mest pengar när han dör som vinner. I närheten av huvudingången till kyrkogården finns det två små pelargångar full med överdådigt utsmyckade gravar. Bilden till höger är ett exempel. Det verkar inte bara vara de rika släkterna som kostar på sina gravar, nästan alla gravar har påkostade gravstenar.

Jag fortsatte vägen in mot mitten av kyrkogården och kyrkogårdskyrkan, nästan framme vid den får jag syn på Franz Schuberts gravsten, och det leder mig in på ett litet gravfält med bara kända musiker. Hittar Beethoven, Brahms, 4 x Strauss och en minnessten över Mozart trots att ingen vet var han är begravd. Det fanns säkert många fler kända namn fast jag inte kände igen dem.

Tog mig tvärs över vägen in på vad som visade sig vara vetenskapsfältet, alla som låg där var doktorer och professorer på universitetet. Det mest kända namnet jag hittade där var Ludwig Boltzmann.

Efter det fick det räcka med kyrkogårdar för den dagen.

LG
Anders

Keine Kommentare: