Freitag, 14. Dezember 2007

Punsch och Glühwein

En viktig jultradition i Wien verkar vara att gå på en julmarknad å dricka Punsch. Punsch är inte alls som den svenska utan mer en fruktsmakande varm dryck, spetsad med rom.

Förra veckan tog min rumsgranne med mig ut att dricka Punsch tillsammans med hans fd kollegor på förra jobbet. Tydligen en tradition som de har varje jul sen ca 10 år tillbaka, och man gör faktiskt inget annat än just står mellan julbodarna på marknaden och dricker Punsch eller Glühwein.

På söndag har en annan kollega bjudit med mig ut på Punschdrickande, den här gången är det hans fru och hennes vänner som står för sällskapet. Får se om det blir samma sak då.

Som alternativ till Punsch finns också Glühwein och Glühmust. Glühwein är mer likt vår glögg men sötare och Glühmust är Glühwein fast gjord på cider istället för vin.

Vill man dricka dessa drycker hemma finns en enkel variant att köpa i affärerna, man köper kryddorna i påsar, precis som påste. Man stoppar påsen i varmt vin eller vad man nu vill basera sin dryck på, på precis samma sätt som man gör te med tepåsar. Har inte testat hemmavarianten än, men jag har köpt påsarna.

LG
Anders

1 Kommentar:

Anonym hat gesagt…

såna där påsar hade jag liggande hemma i evigheter, tror de var rätt okej nån gång på åttiotalet. De åkte ut i en skafferistädning rätt nyligen, då var de inte så imponerande :-)