Donnerstag, 20. September 2007

Trafikljus

Här i Wien respekterar man trafikljus även som gående. Hade läst om det på webben innan jag flyttade hit, men jag kunde inte tro att det var så extremt som det är.

När jag var ute i helgen gick jag förbi Südbahnhof, en av de större stationerna här, och fick röd gubbe. Inte en bil i sikte, så hemma hade alla bara gått över utan att fundera, men inte i Wien. Här står alla snyggt och prydligt å väntar tills det blir grönt. När det sen blir grönt tokspringer tre personer in på stationen för att hinna med sitt tåg.

Undrar om de hann med.

LG
Anders

2 Kommentare:

Unknown hat gesagt…

Hm. Jag undrar hur svårt det är att motstå reflexen - att bara springa över - om man har två minuter på sig tills tåget går och man har bott drygt 30 år i Sverige, där respekt för röda gubben ses som ett märkligt särdrag om man inte är tre år gammal och håller sin mamma i handen...

Får man ett grymt och ytterst kännbart straff om man skulle gå mot röd gubbe och bli upptäckt?

Admin hat gesagt…

Hehe, vad roligt. Det är precis samma i Berlin.

Sambon försökte gå över en gång när det var rött (och tomt på bilar) men då ropade en person på andra sidan gatan att det var rött.