Freitag, 11. Januar 2008

Polisen mitt i gatan står

På vägen till stationen finns en korsning mellan två enkelriktade gator med inte allt för mycket trafik. Den mest trafikerade av gatorna är ljusreglerad i korsningen innan, så det är verkligen inga problem för trafiken att komma fram ens under rusningstrafik. Ändå står det en polis i korsningen varje morgon. Ända sedan jag flyttade hit för ett halvår sen har jag funderat på varför just den här korsningen har polisbevakning på morgonen, polisen som står där brukar mest se ut att frysa och titta på klockan.

I morse fick jag för första gången se varför. När jag närmade korsningen såg jag hur hon med ett par snabba steg klev ut i gatan och ställde sig i vägen för en ensam bil som råkade komma körande. Från den korsande gatan kom två skolbarn i lågstadieåldern gående och de kunde passera korsningen utan att riskera att bli påkörda.

Jag tycker det är en ganska trevlig service av polisen att bevaka en korsning så skolbarna kan ta sig till skolan utan att föräldrarna behöver följa dem. Verkar dessutom vara nån form av nybörjaruppgift för poliserna, tror inte att någon av dem jag sett stå där har varit mer än max 25 år.

LG
Anders

Keine Kommentare: