Freitag, 23. Mai 2008

Kristi lekamens fest

I går var det helgdag här i Österrike. Eftersom det inte är en helgdag i Sverige var jag nyfiken på vad som firades, så jag frågade på jobbet. Av de fem första jag frågade svarade två att det var pingst, vilket är lite konstigt eftersom vi var lediga på annandag pingst förra måndagen, de borde kommit ihåg det. De tre andra bara ryckte på axlarna och sa att de inte hade någon aning.

Har sedan kollat med andra jag känner här nere, ingen vet vad som firas, men alla vet att det är två lediga dagar. Jag fick ta till Wikipedian för att klura ut vad det är. Tyvärr är inte den så tydlig heller, men man ska tydligen på något sätt manifestera att oblaterna verkligen är förvandlade till kristi kropp.

Uppenbarligen är man inte så religös i katolska Österrike som man kan tro.

LG
Anders

Keine Kommentare: